torsdag 12 januari 2012

Nattjobb och kost

God morgon!

Ja, jag har precis gått upp, jobbar ju natt nu under en period. Att sköta kost och träning när man jobbar natt är inte det lättaste, men det funkar för mig, till och med att gå på diet! ;-) Jag tänkte därför dela med mig av hur jag äter när jag jobbar natt. Som det ser ut nu så äter jag ju lite i överkant pga att jag fortfarande har några kilo kvar till den vikt jag hade innan jag började dieta. Därför skriver jag inte ner vad jag äter nu utan vad jag brukade äta innan dieten startade...

Mål 1: Vaknar ca kl 14 och då blir det frukost. Havregrynsgröt med lättmjölk och kanel.
Mål 2: Intas strax innan jag åker till jobb, ca kl 17. Oftast en grov macka med 2 ägg, blir det inga ägg kompletterar jag med en proteindrink.
Mål 3: På jobb, ca kl 20. Kycklingsallad bestående av ca 125 g kyckling, tomat, gurka, sallad, rödlök, 1/2 portion pasta/bulgur/couscous (fullkorn), oliver, olivolja och rödvinsvinäger.
Mål 4: På jobb, runt midnatt. Proteindrink och frukt, oftast ett par clementiner.
Mål 5: På jobb, framåt morgonen när hungern börjar sätta in, brukar bli någon gång mellan kl 4 och kl 05:30. Kan ju tyckas att det är många timmar utan mat men nattetid går kroppen in i viloläge trots att man tvingar den att vara vaken och därför känner man ingen hunger. Inte jag i varje fall... Vid denna tiden brukar jag äta kesella eller keso tillsammans med lite frukt eller bär. Keso och hallon kan jag rekommendera, mums! Sen är det hem och bums i säng. Ibland tar jag en frukt eller en proteindrink innan jag går och lägger mig.

Kalorimässigt tror jag att det egentligen är lite i underkant, men jag uppfattar det som att kroppen förbrukar mindre när jag jobbar natt. Dels är jag ju vaken under en period när kroppen egentligen vill sova och dels sover jag på dagen när kroppen egentligen brukar vara som mest aktiv. Detta tror jag gör att den sammanlagda kaloriförbrukningen minskar och att det därför inte är fel att äta aningen mindre de "dagar" man jobbar natt. Jag brukar bli hungrig varannan- var tredje timme men inte på natten på jobb, då klarar jag mig lätt utan mat i fyra- fem timmar utan att känna hunger. Sen om det är bra eller inte, det vet jag inte, men jag tänker inte proppa i mig mat mitt i natten fast jag inte är hungrig, bara för sakens skull. Nä, här väljer jag att lyssna på kroppen...

Nä, nu ska jag "hebba" mig i soffan några timmar innan det är dags för sista jobb-passet för denna veckan. Det blev ingen träning igår, då jag kom på att jag ju redan tränat tre dagar på raken, sön, mån och tis. Jag har dessutom sjuk träningsvärk i benen så ganska skönt att bara ta det lugnt ett par dagar. Men imorgon blir det gymet igen, bröst står på schemat... Och triceps, tror jag... hmm, kommer inte riktigt överens med mitt nya träningschema, vill ju prioritera vissa muskelgrupper men det är inte så lätt alltid... Får se vad det blir imorgon, får fundera...

Tjingeling!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar