torsdag 5 januari 2012

Min diet inför Decembercupen

Hej hopp!

Idag känner jag mig aningen mörbultad efter massagen, men förhoppningsvis blir det bättre snart. Tänkte försöka träna ben idag, men man blir ju lite begränsad när man har ont i ryggen. Får väl bli lite benspark och legcurl...zzzzzzzzzzznark... vill köra knäböj, men det funkar ju inte med en pajad rygg... :-/

Tänkte skriva lite om min diet inför decembercupen. Jag har alltid i hela mitt liv varit ganska spinkig, periodvis t o m underviktig. När jag började träna fick jag en helt ny syn på kosten och hur viktig den är för man ska få ut det mesta av sin träning. Kosten är verkligen en stor del av träningsresultaten... att tillbringa timmar på gymet och sen äta dåligt är ju som att elda för kråkorna, bortkastat. Kroppen behöver bränsle... rätt sort och lagom mycket. Vad jag vill komma fram till är att jag aldrig tidigare i mitt liv behövt gå ner i vikt... Jag har i o f sig flertalet gånger laborerat med min vikt genom att ändra kaloriintaget och har då kanske lyckats gå ner ett kilo eller två, men inte för att jag hälsomässigt behöver det, utan mest för skoj skull dvs jag ville tighta till kroppen lite och få synligare muskler. Dessa gånger då jag "smygdeffat" har jag alltid haft problem att gå ner. Ett-två kilo har väl inte varit några problem, men sen... Min teori är att kroppen helt enkelt inte vill vara underviktig, dvs ha för låg fettprocent... Det kräver alltså en extra växel för att förmå kroppen att göra sig av med dessa sista envisa kilon. Med detta i bagaget var jag lite orolig, skulle min kropp denna gång svara på mina försök att tappa kilon eller skulle den envist streta emot, som så många gånger förr?

Rund och go... bara dagar innan dietens början!


 Jag gick ut ganska lugnt, lade till ca 3 cardiopass i veckan, antingen i form av morgonpromenader innan frukost eller en stund på crossen/löpbandet efter styrketräningen. Drog till att börja med ner kalorierna med sisådär 3-400  tills jag låg på ca 1800 om dan. Kände skillnad redan efter ett par veckor, tyckte jag såg slankare ut och fettet kändes liksom lösare, som om det höll på att släppa. Vågen däremot, där syntes det inte, efter nästan fyra veckor hade jag gått ner 4 hekto... ha, ha, fatta paniken. Det blev till att droppa kalorierna, denna gången till ca 1300-1500 per dag och öka cardion. Som ett brev på posten blev jag då sjuk, ont i halsen och feber. Detta höll i sig nästan tre veckor då jag varken kunde träna eller sköta kosten ordentligt. Det enda goda som kom med detta var att jag efter dessa tre veckor gått ned nästan 2,5 kilo... hur nu det gick till? Jag var nu inne i oktober och blev till slut frisk och kunde köra på igen. Trots mitt sista viktras så låg jag efter, jag borde ha vägt mindre, så nu var det bråda dagar. Ner med kalorierna ännu mer och cardio 5-6 dagar i veckan. Den 22 oktober vägde jag 49,4 kg och med fem veckor kvar till tävling var målet att gå ner 1,5 - 2 kilo till. Dessa sista veckorna var skit-tuffa och värt att nämna är att jag jobbade heltid under hela min deff. Efter 12 timmar på jobbet var det antingen gymet med styrketräning och cardio eller en timmes cardio på motionscykeln hemma eller i form av powerwalk. Hur orkade jag? Jag kan säga att motivation och målmedvetenhet är ALLT! Tyvärr var inte min diet optimal, jag förlorade värdefulla veckor när jag var sjuk samt att jag fick gå ut för hårt i slutet vilket jag tror gjorde att jag förlorade en del muskelmassa. Jag hade dessutom väldigt svårt att fylla på inför tävlingen, det hände liksom ingenting... Jag var hård, men inte särskilt fyllig...tyvärr. 47,3 kilo vägde jag på tävlingsdagen, inte mycket mer än en sparv... ;-) Jag var nöjd med formen, deffen kunde gått bättre, men det var första gången och man kan inget annat än att ta lärdom av sina misstag.

 Att gå ner i vikt är inte lätt, men att deffa är nog något av det svåraste du kan göra. Med deffa menar jag att gå på diet för att komma i tävlingsform, dvs en onaturligt låg fettprocent.

 Jag har fått många frågor om hur jag gjorde och vad jag åt och det är omöjligt att svara på i en mening. Jag vill att min blogg ska vara en inspiration för folk som vill komma i form, som vill bygga muskler, som vill gå ner dom där envisa kilona... Jag lovar, ALLA KAN, det krävs bara lite jävlar anamma och målmedvetenhet... Jag delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter och kan jag dela med mig av lite tips och råd och kanske framförallt MOTIVATION så gör jag gärna det...

LÅT 2012 BLI DITT ÅR DÅ DU SKA KOMMA I DITT LIVS FORM...ALLA KAN!!

3 kommentarer:

  1. WOW Karin! Vilka bilder på dig när du tävlar! Du är grym!
    Kram Kikki

    SvaraRadera
  2. Tack, Kikki, vad snäll du är... =) Har drömt om att tävla länge och nu blev det verklighet... Bättre sent än aldrig, hoppas på fler gånger... =)

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt att läsa Karin!!!!
    Ja du , inte för att jag skall tävla eller några sådana grejjer men jag tränar mycket och nu efter att ha gått upp tio kilo efter rökstoppet i september så känns det inte som jag blir av med dom!!
    Men jag skall följa din blogg med spänning.....
    Kram på dej// Charlotte (LF)

    SvaraRadera