tisdag 10 januari 2012

Mina idéer och tankar kring kost, diet och viktnedgång

Tänkte dela med mig av mina idéer och funderingar kring kost, diet och viktnedgång. Det lär nog bli mer än ett inlägg om detta ämne, då det är ett ämne jag brinner för...

 Det jag kommer att skriva här är den filosofin jag lever efter i mitt liv, det handlar om en LIVSSTIL, inte en bantningsmetod. Jag tror inte på bantingskurer, jag tror på LIVSSTILSFÖRÄNDRING!

 Hur många bantingskurer t ex pulverdieter ger ett bestående resultat? Och ändå går folk på det, gång på gång, och betalar dessutom massor med pengar för det här vidriga pulvret...

 Det jag tror på heter KUNSKAP, man måste veta vad maten man stoppar i sig innehåller och vad den tillför ens kropp. Först då kan man börja ta kontrollen, för det är ju faktiskt så att ingen annan än DU själv bestämmer vad du ska stoppa i dig... Så som din kropp ser ut och hur den är beskaffad, det är så DU har byggt den, du kan inte skylla på någon annan eller något annat... eller hur?? ;-)

STEG ETT, enlig min metod, är att ta KONTROLL. Kontroll får du genom att först ta reda på hur många kalorier du förbrukar och sedan helt enkelt se till att du inte får i dig fler kalorier än så. Enligt mig är det så enkelt, kalorier in minus kalorier ut... Hamnar du på plus här, ja, då är det dags att dra ner på kalorierna eller öka förbrukningen av dem genom fysisk aktivitet. Svårare än så är det inte...enligt mig! =) 

 Men usch, tänker du nu, räkna kalorier, det är ju så svårt och tråkigt! Ja, jag håller med, inte är det speciellt roligt men svårt behöver det inte vara. Det finns en app till iPhone, Android och iPad som heter Kaloriräknaren som jag måste rekommendera. Använde den flitigt under min diet, just pga att det är så tråkigt och krångligt att räkna kalorier. Här matar du bara in det du äter (de allra flesta livsmedel finns med) så räknar den ut kalorier och antal gram av fett, protein och kolhydrater. Och, JA, allt måste knappas in här, även den lilla chokladbiten till kaffet! Fuska inte, för då är det ingen mening med detta. Du lurar bara dig själv...

 Okej, men hur vet jag då hur många kalorier jag behöver på en dag? Mitt tips för dig är att gå in på den här sidan och knappa in dina data för att få något att utgå ifrån. Sen är alla människor olika så det är möjligt att du måste justera detta efter hand. Har du snabb ämnesomsättning och mycket muskler så kanske du kräver mer kalorier än så eller vice versa. Ännu en gång, här kan man inte lita blint på den siffra man får utan ta kontrollen och lär dig hur din kropp fungerar...

 STEG TVÅ i din strävan att gå ner i vikt blir att skapa obalans i formeln kalorier in minus kalorier ut. Om du bär på övervikt så är det just obalans som skapat detta, dvs för många kalorier in. Nu vänder vi på detta och skapar obalans på andra hållet, du måste alltså förbruka MER kalorier än vad du får i dig. Det finns två sätt att göra detta på, antingen äta mindre eller förbruka mer. Jag förespråkar en kombination av dessa!

 Nu har jag förklarat teorin bakom min "metod" och det låter väl enkelt... ;-) Ja, i teorin är det enkelt, men det är kanske inte alltid så lätt att omsätta det i praktiken. De svåra frågorna är ju; vad ska jag äta och hur mycket ska jag träna?

 Mitt tips är; börja med att dra ner ungefär 500 kalorier om dan (baserat på ditt basbehov, har du legat för högt i kalorier tidigare kommer du att behöva dra ner mer) och försök komma ut och promenera ca tre timmar i veckan i rask takt, gärna innan frukost på fastande mage. Om du har möjlighet, börja styrketräna, till att börja med två gånger i veckan där du kör igenom hela kroppen varje pass. Jag kan inte nog poängtera hur mycket fördelar det finns med styrketräning men i viktnedgångssammanhang är det jätteviktigt att styrketräna dels för att bevara sin muskulatur samt pga att muskler är den vävnad i kroppen som förbrukar mest energi. Mindre muskler betyder mindre energiförbrukning och vice versa.

"Att träna styrka är ett mycket bra sätt att hålla formen, även om fettförbränningen inte är så hög under själva träningspasset. Mer muskler ger en större energiförbrukning och en högre fettförbränning dygnet runt. Mer muskler ger också en starkare och fastare kropp och ökad fettförbränning. Du får en bättre hållning och minskar samtidigt risken för förslitningsskador. Ett mycket effektivt sätt för fettförbränning är att kombinera styrketräning med speciell träning för fettförbränning. "

 När du ligger på kaloriunderskott vill du givetvis att kroppen ska bränna bort det överflödiga fettet och inte din surt förvärvade muskler, eller hur? Detta motverkar du genom att träna styrketräning, äta mycket protein (som är musklernas byggstenar) samt hålla dig till lågintensiv förbränningsträning, t ex raska promenader.

 När det kommer till maten så gäller det ju att fördela sina kalorier på ett bra sätt under dagen så att man håller sig mätt med en stabil blodsockerkurva. Håll dig till fullkornsrika kolhydratkällor med lågt GI, bra fetter och högkvalitativa proteinkällor. Ett exempel på vad jag åt under min diet:




Fiberhavregrynsgröt, ägg, fullkornsbulgur, långkornigt ris, grönsaker i massor, kött, fisk, kyckling, keso, kesella, bär och så mina proteindrinkar så klart!

Om du vill ha fler tips på hur ett kostprogram eller träningsprogram kan se ut så kan du maila mig på kajsa.arthas@gmail.com så kan jag kanske ge dig lite fler tips!

Lycka till!
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar