måndag 12 november 2012

Ryggträning och en liten bild! :)

God kväll

Fick en kommentar om att jag inte lagt ut så mycket ryggbilder på sista tiden och det är ju sant. Tränade just rygg idag och knäppte en suddig toabild när jag kom hem. Bättre än inget - håll till godo. :))

Det blev ett bra pass trots lite seg innan, tycker mig ana lite halsont... Hoppas att det är inbillning men svepte ett glas C-vitamin till mina protte-pannkakor som blev min kvällsmat.

Så här blev passet:

1. Drag i hiss (en special-övning som jag gillar) Man har ett ganska brett handtag, brukar ta det som ser ut som ett cykelstyre, som man fäster i översta trissan i cable eller hiss-maskin. Därefter sätter man sig på en bänk med fötterna uppe på själva maskinen, man lutar sig alltså en del tillbaka och drar sedan handtaget nedåt. Svårt att förklara... Ska försöka ta en bild nån gång! Tycker den tar ganska långt ner på filéerna som annars kan vara lite svåra att komma åt.

2. Stångrodd - brukar jag inte köra, tycker det är svårt att få kontakt samt att jag tycker att den tar för mycket på trapzen. Som jag nämnt innan så försöker jag att inte träna mina trapz, dom är redan för stora samt att dom ger mig en del bekymmer i form av ryggont. Har alltid haft problem med att jag kopplat in dem i alla möjliga övningar och då har dom en tendens att växa men inte den muskeln som det var meningen att jag skulle träna. Så, därför är jag jättenoga med utförandet när jag kör rygg. Jag kör gärna tungt men inte tyngre än jag kan utföra övningen på rätt sätt. Man ser alltför många som sliter och drar när dom tränar rygg, dom sliter ner stången i latsdraget med hela kroppen som hävstång- hur mycket tror dom att det bygger rygg?? Nä, sträva alltid efter kontakt, det är a och o. Tungt och med bra utförande och kontakt är min melodi!

3. Halva marklyft - här går du alltså inte ända ner till golvet med stången utan stannar när det är en bit kvar. Fördelen är att du inte tappar kontakten med korsryggen utan bibehåller anspänningen hela rörelsen. Man kan inte heller köra lika tungt så skaderisken är ju betydligt lägre. Låter bra för min kassa rygg... :)

Avslutade med vadpress i benpressen samt sittande vadpress.

Ja, får väl bjuda på den där bilden då...


Förra året vi denna tiden var det inte många dar kvar till tävling så formen var väl lite bättre, men jag är ändå hyfsat nöjd. Gick ner ett par kilo för ett tag sen och har lyckats hålla mig där vilket känns bra....

Nu ska jag hålla kväll, snart dags för sängen och ännu en dag på jobb i morgon...

Natti natti



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar