tisdag 6 mars 2012

Måste slå ett slag för styrketräning


Jag försöker ofta övertyga folk i min omgivning att börja styrketräna. Det finns så många fördelar... man stärker kroppen och får bättre hållning vilket minskar och förebygger ryggproblem, man ökar sin förbränning genom att skaffa sig mer muskelmassa samt att det är det bästa sättet att forma kroppen. Väldigt många har ju en idealbild av hur man vill se ut, oftast med smal midja, snygga, välformade armar och axlar, slanka, starka ben och gärna en antydan till magrutor.



För att få detta måste man ha ganska låg fettprocent men det räcker inte med att bara gå ner i vikt, du måste samtidigt även bygga muskler för att forma och tighta till kroppen. Många, framförallt tjejer, inbillar sig att ett par gånger på gymet, sen riskerar man att se ut som en kvinnlig bodybuilder... Var inte rädd för att köra hårt i gymet, jag lovar, det är väldigt svårt att bygga muskler och risken att bli för stor är långt borta...
På mitt gym ser jag ofta tjejer köra cardio och sen mage... och inget mer... Magen är ju ett problemområde men tyvärr kommer den inte att bli smalare av att du tränar den, tvärtom... smalare blir den av att du tappar fett, magträningen bygger ju musklerna som är under fettet, den kommer inte att punktbränna fett just på magen... Nä, in i gymet och kör hela kroppen istället, avsluta sedan med cardio för att sakta men säkert bränna fettet och synliggöra musklerna...

Inspiration...


Carina Isaksson Segrarinna SM & NM Body Fitness 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar