söndag 18 december 2011

Lördag = Mysdag, Söndag = Benträning

Hade en riktig mysdag igår. Sov länge, softade i soffan större delen av dagen, bakade saffransmuffins och kokostoppar och käkade fiskpinnar med hemlagad potatismos - en helt vanlig och normal dag! Nja, sådana dagar är inte så vanliga här hemma, baka gör jag nästan aldrig och jag tillåter mig sällan att äta sådan mat som fiskpinnar och potatismos. Mina dagar brukar vara väldigt inrutade kring kost och träning, så det var skönt att bara släppa kontrollen igår. Idag blev det lite mer ordning på torpet, gröt och ägg till frukost, pasta till lunch och sen ner till gymet för ett benpass.
 Jag tycker det är svårt att träna ben själv, utan pass kan man ju aldrig ta ut sig till 100 %. Dumt att fastna i bottenläget när man kör knäböj eller benpress! ;-) Så här blev passet i varje fall:



Knäböj fria 30 kg - 40 kg - 50 kg samt ett högreps-set på 30 kg som avslutning
Frontböj fria 30 kg - 30 kg
Benspark vänster ben 3 set
Utfall i smith 2 set/26 kg
Liggande legcurl max 23 kg
Sittande legcurl max 25 kg

Jag kör mycket på känsla, försöker hålla mig till 8-10 reps men det varierar allt emellan 3-15 reps. Jag kan mycket väl stega upp vikten tills jag bara klarar en 3:a och sen droppa vikten och avsluta med en 15-reppare med grym kontakt.

Imorgon är det dax att börja jobba igen... Jag jobbar sk 5-2 schema, vilket innebär att jag varannan vecka jobbar mån, tis, fre, lör, sön och varannan vecka jobbar jag bara ons, tors. Jag jobbar både nattpass och dagpass samt 12 timmar åt gången. Detta schema gör det väldigt svårt för mig att planera min träning, man är inte så sugen på att träna efter 12 timmar på jobbet. Inför tävlingen och under dieten var jag så klart tvungen och jag fixade det givetvis, allt som krävs är lite vilja och målmedvetenhet. Nu känner jag mig lite förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp min träning. Funderar på att lägga upp det så att jag enbart tränar styrketräning på mina lediga dagar, kanske att man får slänga in ett pass efter el innan jobb när jag jobbar långvecka och då ett lättare pass, inte ben eller rygg. På två veckor är jag ju ledig 7 av dagarna så det blir ju i snitt 3,5 pass per vecka och slänger jag då in ett extra så blir det ändå i snitt 4 dagar i veckan, vilket är mitt mål. Hmm, får nog genast sätta mig med papper och penna och börja skissa på ett träningsschema...

Ha en trevlig söndagkväll och fjärde advent! :-)

2 kommentarer: