tisdag 27 december 2011

Att tävla i Body Fitness

Mina tankar på att tävla dök nog upp seriöst någon gång under 2010. Julen 2009 tog jag och T tag i våra liv efter en period med för lite träning, mycket renovering och slarvig kosthållning. Det ligger väldigt nära till hands att efter en hel dags slipning, målning och tapetsering unna sig en pizza och några kalla öl. =) Nåväl, nya tag blev det med strikt kost och regelbundna besök till gymet. I december 2010 var vi uppe och kollade på Luciapokalen och jag blev taggad som tusan. Nu eller aldrig tänkte jag, jag är ju trots allt inte pur-ung längre. Jag tränade på och planerade min dietstart till mitten av augusti 2011.
 Idag är nästan alla som tävlar med i ett "team" varigenom dom har tillgång till en coach som hjälper till med allt från träning, diet, posering, dräkter till hjälp på själva tävlingsdagen med färg, smink, hår etc etc. Jag har läst både på bloggar och i tidningar om vad andra anser krävas för att man ska kunna tävla i Body Fitness. "Du måste hitta ett team att tävla för och en coach som kan hjälpa dig med träning och diet". Detta håller jag INTE med om, jag var inte med i något team och jag var min egen coach. Det du måste är att vara med i en förening som är beredd att låta dig tävla för dem och i och med det betala in de avgifter som krävs till Skkf. Min förening gjorde detta och gav mig möjligheten att tävla. Jag skulle själv ha väldigt svårt att ta order från en coach när det gäller min träning och min kost. Tips är jättebra och det har jag tagit emot av min man samt även från andra, men att släppa kontrollen och bara göra allt som en coach säger åt en, det hade jag inte klarat av. Det finns ju bara en som känner min kropp bäst och det är ju jag själv! Jag tycker en del av utmaningen är att klara av kost och träning inför tävling själv och jag är förbannat stolt över mig själv för att jag gjorde det. Jag planerade min viktnedgång själv med cardio och kost och sen genomförde jag det... och det funkade, tänka sig! ;-) Tyvärr är pengafixering stor i den här branschen och för att vissa ska tjäna pengar, ja, då måste någon betala för det. Men inte blir det jag inte... ;-) Jag sydde till och med mina bikinis själv och jag tyckte det var skitroligt... En liten bild på min finalbikini, som jag ju tyvärr var en placering ifrån att få använda...



Mer om min tävlingssatsning och diet längre fram.

Idag blev det ett benpass på gymet och det gick så j-kla bra! :) Jag är ganska svag i mina ben och som mest har jag kört på 70 kg i fria knäböj och då med assistans från T. Jag tror att det var i somras någon gång, innan dieten. Idag väger jag 51 kg och har precis kommit igång med träningen igen efter en lång och slitig diet och jag körde idag på 60 kg!! Alldeles själv, utan pass, och jag klarade en 6:a... Dessutom körde jag benspark innan! :-) Bådar väldigt gott inför framtiden tycker jag, nu ska benen VÄÄÄXA!! :-)))

Nu dags att laga mat och förbereda inför två dagars jobb!

Tjingeling

1 kommentar: