söndag 20 maj 2012

Bröstträning

Underbara söndag! Vackert väder är det också, kanske man kan få lite sol i pälsen idag... :) Igår vilade jag från all träning men i fredags blev det bröst, biceps och mage efter jobb.

Sned hantelpress 5 set - klarade en 9:a på 20-kiloshantlarna, det går framåt. :) Körde även lite negativa reps på 25-kiloshantlarna med hjälp av T.
Cable cross 3 set

Var helt slut i bröstet så körde bara två övningar. Annars brukar jag köra minst tre för att försöka komma åt alla delar av bröstet. För oss tjejer är enligt mig övre delen av bröstmuskulaturen viktigast att träna då det är den som syns. Vi har ju lite annat som skymmer våra bröstmuskler så det känns ju onödigt att lägga alltför mycket krut på något som ändå inte syns. Så, om du är tjej, kör hellre bänkpress och hantelpress med en
svagt lutande bänk än en plan bänk. Ju snedare bänk desto högre upp på bröstet tar övningen men också på axlarna. Jag brukar köra med ganska svag lutning annars tycker jag det tar för mycket på axlarna, som på bilden nedan ungefär. Det är en avvägning, är du duktig på att koppla ur axlarna även med mer lutning så är det bra, men man får känna sig fram.





Svagt svagt anar man en liten bröstmuskel... :)
Biceps kör jag fortfarande tråkträning (rehab). Mina armbågar är 90 % bättre men inte helt. Alla andra muskelgrupper kan jag köra nu utan att det gör känns något, bara biceps som fortfarande strular. Får fortsätta med min tråkiga rehabträning och smörja med Ice Power så ska det nog bli bra snart. Det roliga är att jag tycker verkligen inte mina biceps har blivit mindre under denna tid, så det är ju skönt. Frågan är om dom var lite övertränade innan, när jag väl kommer igång med bicepsträningen igen kanske jag ska köra lite färre set? Dom får ju ganska mkt stryk även vid ryggträningen... hmm, får fundera på saken... ;)

Idag blir det förmodligen ryggträning, har lite annat som ska fixas så får se om det hinns med. Det är så skönt med mina nya arbetstider (som jag tjatar om).... om jag inte hinner träna en dag så kan jag ta igen det dagen efter, det gick ju inte tidigare. Då var jag piskad att träna på alla mina lediga dagar och då hann jag ändå inte med att träna så mycket som jag ville.

Så nu ska jag njuta av min lediga söndag och ta dagen som den kommer!

Tjingeling

2 kommentarer:

  1. Otroligt roligt att du kommit igång med din blogg igen, älskar träningstips ;-)! Cecilia PÅ Ledc

    SvaraRadera
  2. Tack Cecilia! Det är min största motivation med bloggen, att kunna inspirera andra! Jag delar mer än gärna med mig av mina tips! Lycka till med träningen! :)

    SvaraRadera